| A Gyermekjóléti Szolgálat elérhetősége: cím:9431 Fertőd, Bartók Béla u. 1.                                            tel: 99/537-131                                           e-mail: gyjszfertod@freemail.hu, gyermekjoleti.szolgalat@fertod.hu 
                                           továbbá a társult településeken a megadott fogadóórák                                                időpontjában   A közösen fenntartott gyermekjóléti szolgálat: a Fertőd  Mikro-térségi Szociális Szolgáltató Központ önálló szakmai egysége   A fenntartó: Fertőd Város Önkormányzata valamint az alábbi településekből létrejött társulás: Agyagosszergény, Fertőboz, Fertőhomok, Fertőszéplak, Hegykő, Hidegség, Nagylózs, Pereszteg, Pinnye, Sarród.    A fenntartó székhelye:Fertőd, Madách sétány 1.   A társulás működési területe: a társult önkormányzatok teljes közigazgatási területe     II.A szolgáltatás célja, feladata, alapelvei:   A szolgálat alapfeladata az 1997. évi gyermekvédelmi törvényben meghatározott, gyermekjóléti alapellátás körébe tartozó, gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása, illetve lehetőség a szolgáltatás igénybevételére a Fertőddel társult települések polgárai a családok és a gyermekek részére.                 Szakmai alapelvek:              A szolgálat családgondozói kötelesek az alapvető titoktartási kötelezettség, az ide vonatkozó jogszabályok, a szakmai és etikai normákról szóló jogszabályok és szakmai állásfoglalások betartására, az ügyfelek tiszteletben tartására.     1. A gyermekjóléti szolgáltatás feladata a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése érdekében:   a/ a gyermeki jogokról és a gyermek fejlődését biztosító támogatásokról való   tájékoztatás, a támogatásokhoz való hozzájutás segítése;   b/ a családtervezési, a pszichológiai, a nevelési, az egészségügyi, a mentálhigiénés és  káros szenvedélyek megelőzését célzó tanácsadás vagy ezekhez való hozzájutás  megszervezése; c/ a szociális válsághelyzetben lévő várandós anya támogatása, segítése, tanácsokkal   való ellátása; d/ a szabadidős programok szervezése; e/  a hivatalos ügyek intézésének segítése.   2. Feladatok a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében: a/ a veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer működtetése, a nem állami szervek,  valamint magánszemélyek részvételének elősegítése a megelőző rendszerben; b/ a veszélyeztetettséget előidéző okok feltárása és ezek megoldására javaslat  készítése; c/ együttműködik feladatának eredményesebb ellátása érdekében a társulás területén   működő jelzőrendszeri tagokkal   3. Feladatok a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése érdekében: a/  családgondozás a családban jelentkező működési zavarok ellensúlyozására; b/  a családi konfliktusok megoldásának elősegítése, különösen a válás, a gyermekelhelyezés         és a kapcsolattartás estében; c/ az egészségügyi és a szociális ellátás, valamint a hatósági beavatkozás  kezdeményezése; d/ javaslat készítése a gyermek családjából történő kiemelésére, a leendő gondozási  helyére       vagy annak megváltoztatására.   4. Feladatok a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében a/ a családgondozás biztosítása a család gyermeknevelési körülményeinek megteremtéséhez,       javításához, a szülő és a gyermek közötti kapcsolat   helyreállításához; b/az utógondozás biztosítása a gyermek családjába történő visszailleszkedéshez.   5. A családgondozó további feladatai a társulás területén:   a/folyamatosan figyelemmel kíséri a gyermekek szociális  helyzetét,  veszélyeztetettségét; b/ meghallgatja a gyermek panaszát, és annak orvoslása érdekében megteszi a szükséges      intézkedéseket; c/ elkészíti a védelembe vett gyermek gondozási - nevelési tervét; d/ szervezi a helyettes szülői hálózatot; e/ segíti a nevelési - oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatának ellátását;   f/ felkérésre környezettanulmányt készít; g/ kezdeményezi a települési önkormányzatoknál új ellátások bevezetését; h/ a területi gyermekvédelmi szakszolgálat felkérésének megfelelően vizsgálja és feltárja az      örökbe fogadni szándékozók körülményeit.   A fentiek értelmében a Szolgálat alapfeladata az 1997. évi Gyermekvédelmi törvényben meghatározott, gyermekjóléti alapellátás körébe tartozó, gyermekjóléti  szolgáltatás biztosítása, ill. lehetőséget teremteni a szolgáltatás igénybevételére a Fertőddel társult települések polgárai, a családok és a gyermekek részére.   A gyermekjóléti szolgálat feladatait az Alapító Okirat, a Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint a működési engedély határozza meg. Ezen feladatokat a Szociális Munka Etikai Kódexében foglaltak szerint végzi.       
1. Az ellátás igénybevételének módja: -          A szolgáltatás térítésmentes -          Önkéntesen vehető igénybe (kivéve a hatósági együttműködési kötelezettség) -          A szóban és írásban történő jelzések minden esetben a lehető legrövidebb időn belül kivizsgálásra kerülnek, és visszajelzést kap a bejelentő -          A lehető legkörültekintőbben eljárva igyekszik a Szolgálat a hozzá forduló személyek, kliensek problémájának megoldásában segítséget nyújtani. -   A gyermekjóléti szolgálat által szervezett programokon (pl. játszóházak,        klubfoglalkozások) bárki részt vehet. Ezeket a programokat a társult települések        lakosai is igénybe vehetik, tájékoztatást kapnak a rendezvényekről.    A szolgáltatás igénybe vételének megszűnése:   -          A családgondozás megszűnését a család vagy a személy kéri -          A fennálló probléma megszűnik -          A család, illetve a személy gondozási helye megváltozik.     A Szolgálat működésének módszerei -          Minőség és szakszerűség -          Emberi méltóság elsődlegessége -          Prevenció (megelőzés), a szociális biztonság megőrzése -          Mentálhigiénés szemlélet -          Komplex szemlélet -          Titoktartási kötelezettség -          Diszkrét gondozás, esetkezelés -          Kompetencia határok tiszteletben tartása.      V.Jogvédelem   1.  A szolgáltatást igénybe vevők jogainak védelme: A gyermekjogi képviselő elérhetőségéről a szolgálat hirdetőtábláján olvashatnak  ill. szóban tájékoztatást kaphatnak a kliensek. A gyermekek és szüleik jogaival és kötelezettségeivel kapcsolatos tájékoztatás szóban történik, amelyet a kliens aláírásával igazol.   Írásban nyilatkozatot tesz arról, hogy  - együttműködik a gyermekjóléti szolgálattal - a kapott szolgáltatások tartalmáról és feltételeiről tájékoztatást kapott - vállalja, hogy a szükséges intézményi nyilvántartásokhoz adatokat szolgáltat,      adatainak változását bejelenti.   Kliens esetében -          Megkülönböztetés nélkül tiszteletben kell tartani a kliens értékét, akaratát, méltóságát, egyediségét, és jogait -          A kliensnek joga van a korrekt, előítélet- mentes, teljes körű családsegítő szolgáltatás igénybevételére. -          Alkotmányos emberi jogai nem sérülhetnek, nem érezhet kiszolgáltatott helyzetet problémái esetén -          A szolgáltatás igénybe vételét mindenki számára elérhetően kell biztosítani, tiszteletben tartva a kliens vallási, világnézeti elkötelezettségét -          A kliens érdekeit kell képviselni, de ezzel nem sérülhetnek más érdekei -          A titoktartás minden szóbeli, írásbeli, hang és képanyagra rögzített és azokból következtethető információkra, esettanulmányokra, esetismertetésre is vonatkozik. -          a klienst megilleti személyes adatainak védelméhez való jog   2.   A szolgáltatást nyújtók munkavégzéssel kapcsolatos jogainak védelme -          A családgondozó közfeladatot ellátó személynek minősül. -          Segítség kérhető kolléga vagy rendőrség személyében testi épséget veszélyetető helyzet esetén, -          Összeférhetetlenség esetén kérheti felettesétől az ügymenet más családgondozónak történő átadását. -          Burn out (kiégés) ellen időszakonként szupervízió biztosítására jogosult -          Megilleti a jog, hogy személyüket megbecsüljék, emberi méltóságukat, személyiségi jogaikat tiszteletben tartsák -          Tevékenységüket, munkájukat értékeljék, elismerjék.   3.Jogorvoslati lehetőség: A kliensnek joga van a szolgáltatásokkal kapcsolatos véleményüket szóban vagy írásban kifejezésre juttatni. Jogorvoslattal első fokon az intézmény vezetőjéhez ill. annak fenntartójához fordulhat.               |